14 tipov, ktoré vám hneď zlepšia náladu

Povedzme si to na rovinu: jeseň je pre mnohých deprimujúce obdobie. Menej slnka, tma ráno aj večer, koniec roka za rohom, opadané stromy akoby bez života. 

Aj keď každý deň vidíte na Facebooku mnoho článkov o tom, ako sa máte pozitívne naladiť a byť motivovaný, nie vždy to ide. Niekedy máte jednoducho zlú náladu ani neviete prečo.

Čo ak vám poviem, že vaša nálada sa dá pomerne jednoducho zmeniť?

Existujú efektívne spôsoby, ako si zlepšiť náladu, pritom vás to (väčšinou) nič nestojí. Nižšie som vám spísal 14 tipov, ako sa v priebehu niekoľkých minút môžete dostať z tej “blbej” jesennej nálady a mať opäť úsmev ak nie na perách, aspoň v duši.

Niektoré tipy sú dávno vedecky overené, iné odporúčam na základe mojich vlastných skúseností a skúseností môjho okolia.

Nie všetky budú sedieť každému, ale oplatí sa ich vyskúšať. Časom prídete aj sami na to, čo na vás funguje. Poďme na to.

More...

1. Chodťe si zacvičiť

Je všeobecne dokázané, že športovanie nepomáha iba po fyzickej stránke. O koľko lepšie sa cítite po behaní či hodinke v bazéne? Výhody cvičenia spočívajú v schopnosti redukovať stres a nervozitu, a zároveň stimulovať mozgovú aktivitu. To je to známe “prečistenie mozgu”.

2. Prejdite sa

Nedá sa vám ísť teraz hneď do telocvične? Nevadí, skúste krátku prechádzku. Už len to, že vyjdete na vzduch, na svetlo a medzi ľudí vám dodá pozitívnu náladu. Mnohé štúdie dokazujú, že krátka prechádzka po okolí ako tzv. aerobné cvičenie vám rozpumpuje srdce a budete sa cítiť opäť plný života.

3. Chopte sa domácich prác

Vo všeobecnosti domáce práce mnohí veľmi nemusíme. Ale skúsili ste niekedy upratovať len tak, bez nátlaku? Psychológia hovorí, že ak nejakú aktivitu dovediete do úspešného konca, vďaka pocitu zvládnutej úlohy sa budete cítiť lepšie. Skúsite si nabudúce zlepšiť náladu umytím podlahy či utretím prachu?

ako poraziť zlú náladu

4. Usmejte sa

Viem, keď máte zlú náladu, úsmev je posledná vec, na ktorú myslíte. Súhlasím s vami. Ale aj tak, a možno práve preto, to vyskúšajte. Nasilu vytiahnite kútiky smerom hore a usmejte sa. Ako vo svojom známom TEDx príhovore hovorí Amy Cuddy, fyzické prejavy častokrát pozitívne zmenia aj naše psychické vnímanie.

5. Objímajte

Pocit blízkosti druhého človeka je jednou z najkrajších vecí v živote. Najmä ak je to niekto, na kom vám záleží a komu záleží na vás. Kamarát, partner alebo dobrý kolega – naberte odvahu a poproste ich o objatie. Pravdepodobne sa nebudete cítiť lepšie len vy, ale aj druhá strana.

6. Pustite si hudbu

Rock, klasika, metal, hip-hop, to je jedno. Tak abstraktná vec ako hudba dokáže veľa. Zavrieť oči, ľahnúť si a pustiť si svoje obľúbené skladby – to dokáže robiť zázraky. Koniec-koncov, nie nadarmo existuje aj odbor zvaný muzikoterapia, ktorý v praxi využíva práve hudbu ako terapeutický prostriedok.

7. Pozrite si staré fotky

Nostalgia dokáže byť v ťažších časoch dobrý kamarát. V pamäti sa snažíme uchovať si len pekné veci a milé spomienky, preto nám spomínanie na roky minulé, na tie “staré zlaté časy”, môže veľmi rýchlo pozdvihnúť náladu. A niet ľahšej cesty spomínať než prostredníctvom starých fotiek.

8. Meditujte

Pozastavanie sa, chvíľa ticha a pravidelný nádych a výdych. Nepotrebujete žiadne mantry. Krátke uvedomenie si svojej prítomnosti spojené s dychovým cvičením vás dokáže upokojiť a vrátiť k pozitívnym myšlienkam. Zároveň načerpáte energiu a pokoj do ďalších momentov.

ako poraziť zlú náladu

9. Spravte dobrý skutok

Tento bod je overený skúsenosťou mnohých, určite aj vašou. Každý človek sa cíti fajn, keď spraví dobrý skutok, nie? Podajte pomocnú ruku, odvezte niekoho, pošlite peniaze tomu, kto ich potrebuje. Znie to sebecky? Možno trochu, ale prečo neurobiť dobro kedykoľvek je príležitosť?

10. Zavolajte známemu…

..len tak. Rozhovor s človekom, s ktorým ste už dlhšie neboli v kontakte, vás môže zahriať pri srdci. Samozrejme, s tým prichádza aj riziko, že ho zastihnete v nevhodnej chvíli a zruší vás. Ale za pokus to stojí. Najmä, ak je šanca, že náladu nezlepšíte len sebe.

11. Kúpte si drobnosť

Tu by ste mali byť opatrný, ide o dvojsečnú zbraň. Nerád by som niekoho nabádal ku konzumnému spôsobu života. No kvet, kniha, lístok do kina – to sú drobnosti, ktoré vás veľa nestoja, a tak nebudete mať potom hlavu v smútku, že ste veľa minuli. A aj jedna kniha môže zmeniť vás život.

12. Spíšte si pozitíva

Keď je najhoršie, je dôležité pripomínať si dosiahnuté úspechy. Cítite sa zle? Zastavte sa na chvíľu a popremýšľajte nad sebou.V živote ste už dokázali určite mnoho dôležitých a dobrých vecí. Dajte tri z nich na papier. Skutočne si ich zapíšte, lebo len keď ich uvidíte na papieri, budú pre vás realitou.

13. Tvorte rukami

Tento bod pomerne úzko súvisí s upratovaním. Nejde však len o to, že niečo dokončíte a môžete si odškrtnúť. Na rozdiel od utierania prachu, v tomto prípade aj niečo tvoríte. Predsa len, schopnosť tvoriť je jednou zo základných čŕt ľudstva.

14. Spravte niečo, čo ste dlho odkladali

Máte neporiadok na stole? Potrebujete vymeniť pneumatiky? Musíte sa objednať k zubárovi? Nič z toho sa vám nechce? Najlepší čas je práve teraz, keď sa potrebujete dostať zo zlej nálady. Spravte to, čo ste už dlho odkladali a dušu vám zaleje pocit úspechu.

Určite som nevyčerpal všetky možnosti, ako by ste si mohli v priebehu niekoľkých minút zlepšiť náladu. Skúste teraz napísať svoje postrehy vy.

Aké techniky využívate na zlepšenie nálady? Čo by ste doplnili?

O autorovi

Martin Lajprík je medzinárodne certifikovaný hypnoterapeut a pomocou hypnózy ukazuje ľuďom, ako jednoducho meniť svoje myslenie. Sledujte jeho pravidelné vlogy na youtube a ak máte záujem o terapiu, kontaktujte ho správou >

  • Janka píše:

    Bod 7 by som vynechala, pozeranie starých fotiek niekedy robí depku.
    A iné techniky na náladu:
    – tanec,
    – dobrý voňavý kúpeľ alebo sprcha,
    – hry alebo „bláznenie“ sa s deťmi,
    – so staršími deťmi /dospievajúcimi/ slovné prekáračky,
    – prečítať si niečo vtipné alebo samotné vtipy.

  • Viliam píše:

    Studená sprcha instantne vypustí do krvi 117 mililitrov endorfínov.

  • >