5 prekážok, ktoré spôsobujú nespavosť

Poznáte to, zobudíte sa uprostred noci a všetko okolo je ešte ponorené do hlbokej tmy. Nahmatáte mobil, pozriete na hodiny a s hrôzou zistíte: "Sakra, veď sú iba 2 hodiny ráno."

​Ak sa vám podobné príhody opakujú pravidelne, začnú vás nočné prebudenia pravdepodobne otravovať. Postupne si začnete klásť otázku: "Prečo nemôžem späť nepretržite 8 hodín? Trpím nespavosťou?"

Mám pre vás dobrú správu. Zobudiť sa uprostred noci nie je žiadna nenormálna katastrofa. Práve naopak, u niektorých ľudí je to bežná časť spánkového cyklu.

Spolu s pokročilým vývojom techniky sa znižoval počet hodín úplnej tmy. My, ľudia, sme si teda automaticky museli upraviť nočný režim.

Ešte pred samotným vysvetlením, aké zmeny nastali v spôsobe nášho spania, sa spolu pozrime na 5 najčasťejších príčin, ktoré nás zvyčajne prebudia zo sladkých snov.​

More...

5 najčastejších dôvodov pre nespavosť

1. Stres

Tento faktor pozná určite každý z nás. Kvalitný spánok pred ťažkým pohovorom je skutočný zázrak. Vír myšlienok nás vytrháva z hlbokého spánku a núti nás zostávať hore dlhšie ako je normálne.

2. Hluk​ a príliš veľa svetla

Hluk a svetlo sú vernými priateľmi nespavosti. Chrápanie vášho partnera alebo bývanie v rušnej štvrti má priamy dopad na váš spánok. Niekedy môže ísť aj o slabý zvuk, ktorý si ani len neuvedomujete.

3. Hlad​ a trávenie

Hovorí sa, že sa nemá jesť pred spaním. To však platí iba pre ťažké a mastné jedlá. Malý olovrant pred spánkom v podobe jogurtu môže zlepšiť trávenie a tak zabrániť nespavosti.

4. Potreba ísť na záchod

Naše telo si udržiava krehkú rovnováhu medzi prijatou vodou a elektrolytmi. Ak pijete veľa vody bez obsahu solí bude sa vaše telo snažiť zbaviť prebytočnej vody.

Ako prevenciu skúste vypiť pol hodinu pred spánkom pohár vody s prirodzenou neupravovanou morskou soľou. Tento trik pomôže zvýšiť hladinu elektrolytov a tak zabránite nočným výpravám na WC.

5. Alkohol​

Posledný pohárik v bare vás síce môže uspať. Táto únava je však veľmi klamlivá.

Nepite v noci alkohol

Alkohol má sedatívny účinok. Po poriadnej party teda môžete zaspať ako drevo. Prvé hodiny spánku alkohol narušuje váš bežný spánkový režim a nedokážete upadnúť do hlbokej REM fázy.

Tento nedostatok tvrdého odpočinku môže ovplyvniť aj druhú časť spánku a spôsobiť nespavosť.​

​Prečo sa budím uprostred noci?

Teraz vám prezradím jeden zaujímavý fakt. Pred zavedením elektriny do všetkých domácností sme boli navyknutí na 14 hodín tmy. 

Náš spánkový režim teda vyzeral úplne inak a nespavosť nebola tým, čím je teraz.

Spánok našich predkov

Teóriu a dôkazy o tzv. segmentovanom spánku bližsie rozoberá Roger Ekirch vo svojej knihe At Day’s Close: Night in Times Past.

V minulosti bolo úplne bežné, že ľudia spali v dvoch fázach. To znamená, že sa zobudili uprostred noci na pár hodín, ktoré využívali na počudovanie veľmi efektívne.

​Reč je o veľkom spektre ľudí. Patrili sem Homér, Dickens a Cervantes, ktorí boli uprostred noci schopní tvoriť veľké literárne diela. Nočnú prestávku si však dávali aj bežní ľudia. Tí sa zaoberali aktivitami ako čítanie, relaxácia. Na niektorých miestach bolo dokonca bežné, že sa ľudia navštevovali.

Roger Erich 
autor knihy At Day’s Close: Night in Times Past.

Čo na to psychológovia?

Psychológ Thomas Wehr uskutočnil štúdiu, v ktorej vystavil ľudí denne 14 hodinám tmy. Snažil sa tak napodobniť noc pred elektrifikáciou. 

​Ako náhle sa výskumná vzorka prispôsobila dlhšie trvajúcej tme, mohol Wehr odpozorovať zaujímavú vec. Spánok ľudí sa rozčlenil na tri segmenty. Najprv nastala fáza 3-5 hodinového spánku, potom sa ľudia prebudili na 1-3 hodiny a potom opäť na 3-5 hodín zaspali.

Fakt o prebudení uprostred noci

Ak sa teda budíte aj napriek tomu, že nemáte konkrétnu prekážku, ktorá by vám spôsobovala nespavosť, prvým krokom je zbytočne sa tým nezaťažovať. Možno tiež preferujete segmentovaný spánok.

Ak vám však tento segmentovaný rytmus nevyhovuje a neviete sa "dospať," treba s tým niečo robiť. Možností je veľa. Môžete si prečítať ďalší článok, kde sa budem venovať tomu, ako zlepšiť svoj spánok, alebo ma môžete rovno kontaktovať.

O autorovi

Martin Lajprík je medzinárodne certifikovaný hypnoterapeut a pomocou hypnózy ukazuje ľuďom, ako jednoducho meniť svoje myslenie. Spojiť sa s ním môžete na Facebooku a v prípade otázok ho kontaktujte tu >

Odpovedať 3 komentáre (-ov)

Patrícia - pred 6 mesiacmi Odpovedať

Výborný článok 🙂 Milujem, keď sa rúcajú stereotypné presvedčenia…

Martin Lajprík - pred 6 mesiacmi Odpovedať

Patrícia, ty si ale užiješ apoň 8 hodín, nie?

luk.vavrek - pred niekoľkými mesiacmi Odpovedať

Bude teda aj pokračovanie ?

Odpovedať: