Ako vyrovnávať pretlak informácií – čo sú to metaforické dôkazy?

Žijeme v informačnej dobe a pretlak informácií je tak veľký, že sa tejto téme venujú mnohé svetové štúdie.

V tejto šúdii, ktorá skúmala dopad sociálnych sietí na správy sa zistilo, že len 20% novinárov vždy kontroluje správnosť a pravdivosť faktov, o ktorých píše.

Žiadne prekavapenie, poviete si. ​Stačí si otvoriť Facebook a zaručené novinky, tipy a triky sa na vás valia z každej strany.

​Chcete si v tom spraviť poriadok a nestrácať čas nepravdivými informáciami?

Potom je dnes váš šťastný deň, pretože teraz si môžete prečítať o 2 faktoch, ktoré zmenia váš spôsob práce s informáciami navždy! (Toto tvrdenie je vtip a jeho význam pochopíte v článku)

More...

​Ktorý džem si vyberiete?

Známy experiment hovorí o vplyve informácií na rozhodovanie. Skupina dobrovoľníkov ochutnávala vzorky džemu a ​mala si vybrať ten, ktorý im najviac chutil. Následne dostali na svoj vybraný džem kupón a mohli si ho kúpiť.

Jedna skupina vyberala zo šiestich džemov, druhá skupina skoro z tridsiatich!

Vedci zistili, že ľudia, ktorí vyberali zo šiestch džemov si kúpili džem častejšie, pretože mali menej možností na výber.

​Tento experiment sa opakoval v rôznych variáciách a obmenách, aby dokázal jedno: 

Čím väčší máme výber, tým horšie sú naše rozhodnutia.​

Ak si skombinujete veľké množstvo nepravdivých informácií a vplyv množstva informácií na náš rozhodovací proces, katastrofa na seba nenechá dlho čakať.

Metaforické dôkazy​

​Budem preto stručný. Ak chcete, aby vám informácie na internete pomáhali, zapnite svoj kritický faktor. Naučte sa rozlišovať medzi faktami a informáciami, ktoré sa na fakty iba podobajú.

Najkrajším príkladom informácie, ktorá sa tvári na fakt je tzv. metaforický dôkaz.

Keďže čítate môj blog, asi ste už počuli o podvedomí. ​Máte dve mysle: jednu podvedomú a druhú vedomú. Vo vašom podvedomí sa skrýva váš potenciál, ktorý... veď to poznáte, už ste to čítali 100 krát.

Ale počakať! Viete o tom, že podvedomie neexistuje, však?

Čože? Podvedomie nie je reálne?

Nie, podvedomie je skutočné maximálne v našich myšlienkach, alebo na papieri. V skutočnom svete nič, ako podvedomie neexistuje.

Ak si myslíte, že opak je pravdou, nech sa páči, očakávam od vás štúdie, dôkazy a opis lokalizácie podvedomia v našom tele.

​Príkladov metaforických dôkazov je nespočet:

  • Váš potenciál je neobmedzený
  • ​Ak chcete vyriešiť problém, potrebujete odstrániť svoje bloky
  • Ľavá strana mozgu je analytická a pravá kreatívna​
  • Učte sa od úspešných a tiež dosiahnete úspech​

Takto by som mohol pokračovať praticky celý deň. Tvdenia vyššie síce nie sú príťažlivé, nič vám vďaka nim nepredám, no aspoň sú pravdivé (kto chce, nájde si na internete dôkazy, napríklad ako tento o pravom a ľavom mozgu).

​Hľadajte dôkazy

Podvedomie, pravá a ľavá hemisféra sú krásne metafory. Na príklade podvedomej a vedomej mysle môžete človeka v určitej situácii naviesť na správnu cestu.

Metaforami a príbehmi sa dá stimulovať myslenie a podporovať kreativita. Ja sa nebránim používaniu pojmov, ako je podvedomie​, no skoro každý môj klient na sedení veľmi rýchlo pochopí, že je to len metafora. 

Fungovanie mozgu a ľudskej psychiky je naozaj trošku komplikovanejšie, než dokáže ukázať jedna jednoduchá metafora.

Nenechajte sa chytiť do pasce príbehov, metafor, osobných skúseností a dobrých rád. Prečo?

Pretože metaforické dôkazy, príbehy a rady:

  • Môžu fungovať niekomu, no nie vám
  • Nemusia mať žiadne spojenie s realitou
  • Môžu protirečiť pravdivým informáciám a vyvolávať zmätok
  • Môžu komplikovať prácu s informáciami​ a zhoršovať úsudok

​Toto môže byť blbosť

Pokiaľ natrafíte na kus metaforického dôkazu a niekto vám bude hovoriť o tom, ako sa zmení váš život, keď odstránite svoje bloky v podvedomí, máte tri možnosti:

Môžete si túto informáciu osvojiť, pokladať za pravdivú a celý život hľadať bloky a podvedomie.​

Môžete si túto informáciu vypočuť, potešiť s ňou svoju dušu, inšpirovať sa a ísť ďalej.​

Môžete si informáciu vypočuť a povedať si: "Toto môže byť blbosť."

Odporúčam vám, aby ste vo svojom vrecku nosili razítko s nápisom: "Toto môže byť blbosť" a v momente, keď budete počuť nejakú novú informáciu ho použite!

Zapnite svoje kritické myslenie a choďte hľadať dôkazy.

Pozrite sa na vedecké štúdie, overte si pravosť a zdroje, z ktorých informácie pochádzajú.

Je rozdiel, ak si niekto vymýšľa svoje metafory a príbehy a je rozdiel čítať text, v ktorom vidíte prekliky na vedecké štúdie.

Takže teraz ruku na srdce. Iba v tomto článku som citoval tri štúdie, o ktoré sa opierajú moje tvrdenia. Koľko z nich ste otvorili a prečítali?

​Pokiaľ je vaša odpoveď 0, viete, kde máte začať. Rozkliknite si túto prvú štúdiu a trošku sa vydeste zistením, že väčšina z toho, čo nájdete na internete je blbosť.

Potom si vložte svoje nové TTMB razítko do vrecka, pevne sa ho chyťte a vyrazte do sveta!

Hlboká hypotická relaxácia

Prihláste sa na odber a získajte hypnotickú nahrávku ZDARMA

Prečítajte si ebook, napíšte svoj názor a získajte nahrávku Hlboká hypnotická relaxácia.

  • Ľahko čitateľné informácie
  • Rýchle zoznámenie sa s hypnózou
  • Prvý zážitok s MP3 hypnózou

O autorovi

Martin Lajprík je medzinárodne certifikovaný hypnoterapeut a pomocou hypnózy ukazuje ľuďom, ako jednoducho meniť svoje myslenie. Sledujte jeho pravidelné vlogy na youtube a ak máte záujem o terapiu, kontaktujte ho správou >

  • Stanislav píše:

    Zaujímavá téma informácii je dnes naozaj dost, porovnávat a preverovat nutnost. Inak sa môže stat že prevažnú cast informácii budeme prehliadat a ignorovat. Toto može byt hlúpost – to sa hodí na velkú cast správ, dakujem za clánok. Netradicne pripájam dnes odkaz ktorý je bližšie tvojmu zameraniu, dnes ma zaujal tak preto. Pekný den.
    Stanik

    http://www.pronaladu.cz/kouzelna-metoda-pozitivnich-otazek/

  • Slavo píše:

    Dôveruj, ale preveruj. Stará múdrosť, aktuálna v každom čase. To, že dnes len 20% novinárov overuje správnosť faktov, je o.i. spôsobené aj podmienkami – množstvom informácií a nedostatkom času na ich spracovanie.
    V článku som sa pozastavil pri metaforických dôkazoch. Vyvolal vo mne otázky „Čo to píše? O čo mu ide? Vyvolať senzáciu? Búrať „mýty“? Chce byť zaujímavý?“ Priznám sa, že obsah článku nahlodal moju dôveru voči Vám, pán Lajprík.
    Tvrdíte, že podvedomie neexistuje. Napriek tomu s ním pracujete? To nedáva logiku. Myslím, že správne chápem, ako ste to s jeho existenciou mysleli, len píšete o tom dosť zmätočne.
    Tiež považujem za nešťastné použitie príkladu štúdie s džemom. V prípade džemov je záver absolútne neprofesionálny. Prieskum dokázal len to, čo vyplýva aj zo zdravej sedliackej logiky a to síce, že ak konzumujeme džem a máme na výber zo šiestich produktov, tak je logicky vyššia pravdepodobnosť a frekvencia kúpy „obľúbeného džemu“, než pri výbere z tridsiatich džemov. To ste aj uviedol v úvode „ľudia, ktorí vyberali zo šiestich džemov si kúpili džem častejšie, pretože mali menej možností na výber.“ No to vôbec neznamená, že „Čím väčší máme výber, tým horšie sú naše rozhodnutia.​“ Zmena je život a naše chute sa menia. Bolo prirodzené, že ľudia pri širšej ponuke siahali po rôznych džemoch častejšie, pretože v danom čase mali iné chute.
    Popisuje štúdia ostatné faktory, ktoré ovplyvňovali výber a chuť? Napr. podmienky tesne pred konaním ochutnávok? Čo dobrovoľníci jedli pred „pokusom“ a niekoľko hodín predtým? Ako sa vyspali? Ako sa cítili v daný deň? Aké podmienky boli v „laboratóriu“ v časoch ochutnávok? Bola vždy tá istá teplota, vzduch, vôňa, slnečný svit, tá istá hodina? To všetko predsa vplýva na to, „na čo máme práve chuť“.

    • Slavo, ďakujem za priame otázky. Aby ste nemuseli tápať, rád vám prezeradím, o čo mi v tomto článku ide.

      Mnoho ľudí verí tomu, že existuje podvedomie. Mnoho ľudí verí, že sa nevedia pohnúť ďalej, pretože im to nedovolí ich podvedomie. Mnoho ľudí si myslí, že na to, aby mohli byť sťastní musia najskôr zbúrať bloky v podvedomí. Mnoho ľudí si myslí, že ich podvedomie im ukáže cestu k radosti, alebo úspechu.

      Veľké množstvo literatúry je postavenej na silách podvedomia a mnoho ľudí robí kurzy, kde „komunikuje s podvedomím druhých.“

      Nikto to podvedomie ale nikdy nevidel. Nikto ho nikdy nedokázal. Minimum ľudí vo svojom živote zažilo hypnotický fenomén, ktorý by mal byť dielom podvedomia. A napriek tomu drvivá väčšina ľudí má nejakú koncepciu vedomia a podvedomia.

      Otázka je, či je tento koncept správny, akutálny a či ľuďom pomáha, alebo ich skôr zväzuje. Cieľom tohto článku bolo vyvolať zmätok, alebo nedôveru. Ak hypnotizér, čo je pre mnoho ľudí synonymum podvedomia hovorí, že podvedomie neexistuje, o čo tu ide? Je to blbosť? Je to fakt? Idem si o tom niečo nájsť na googli?

      Pokiaľ to podnietilo vašu zvedavosť a vyvolalo otázky, účel tohto článku je splnený. Mojim základným cieľom je búranie mýtov o hypnóze a jedným z nich je aj súčasné pochopenie podvedomia, ktoré mnoho ľudí zväzuje, než by im pomáhalo.

      (Čo sa týka džemu – vaše otázky sú na mieste – otvorte si preklik na článok, potom pochopíte, čo tento experiment ilustruje a dočítate sa o iných vedeckejších dôkazoch)

  • >