Konštruovanie rapportu, alebo kde robíte chybu

Keďže čítate tento článok, slovo rapport by vám malo niečo hovoriť. Ak nie, tu je rýchle vysvetlenie z encyklopédie NLP:

Rapport zahŕňa budovanie dôvery, harmónie a kooperácie vo vzťahu. Pri komunikácii dúfame, že dosiahneme svoje výsledky, a zároveň si zachováme kvalitný vzťah s komunikačným partnerom. ​

Rapport jednoducho zvyšuje otvrenosť ľudí voči vašim sugesciám a návrhom. Je predsa prirodzené, že svoj životný príbeh budete radšej rozprávať sympatickému známemu, než revízorovi v autobuse.

More...

Veľké ale rapportu​

Na vytváranie rapportu preto existuje nespočetné množstvo techník. Spomeniem tu len zopár:

Matching - Napodobňovanie pohybov tela komunikačného partnera

Zrkadlenie - Zrkadlenie pohybov tela a fyziológie komunikačného partnera

Cross matching - Napodobňovanie pohybov tela príbuzným spôsobom (pohyb ruky klienta napodobňujeme pohupávaním našej nohy - teda napodobňujeme inou časťou tela)

​Lingvistická žatva - Používanie slov, ktoré majú pre komunikačného partnera špecifický význam v dialógu

Horúce slová - slová ktoré klient neverbálne (a podvedome) zvýrazňuje počas rozhovoru a majú pre jeho myseľ väčší význam​

To, ako veci robíte je dôležitejšie

Princíp je jednoduchý. Ľudia majú radi ľudí, ktorí sú im podobní. Preto, ak budete používať podobné slová, reprezentačné systémy a tempo hlasu, aké má váš komunikačný partner, budete mu bližší.

Ale..

Je to naozaj tak? Nie je to len ďalšie veľké zovšeobecnenie?

Naozaj neobľubujete ľudí, ktorí sú úplne iní ako vy? Nemáte vo svojom okolí ľudí, ktorým neviete odolať práve preto, že sú svojskí a majú vlastnosti úplne odlišné od tých vašich?

Samozrejme, že áno a práve preto mi prišli spomínané techniky raportu vždy trošku pritiahnuté za vlasy. (A keď dočítate tento článok do konca, objavíte techniku, ktorá mi na rozdiel od zrkadlenia dáva väčší zmysel.)

Proces rapportu

Ak sa napríklad na NLP tréningu naučíte, že máte začať rozhovor procesom budovania rapportu, niečo nie je v poriadku. Len si všimnite, ako to znie: proces budovania rapportu.

Mechanické, analytické a procesne orientované, tak ako väčšina NLP techník. Je tam toľko skvelých a účinných techník, že sa zabúda na to najdôležitejšie: ľudské bytosti.

Žiadna ľudská bytosť sa nenechá vtlačiť do procesu budovania rapportu. Žiadna ľudská bytosť nebude viac otvorená vašim sugesciám len preto, že zrkadlíte jej pohyby a robíte nejakú techniku.

To, že ľudia, ktorí si rozumejú po sebe opakujú ešte neznamená, že keď zapnete počas konverzácie kontrolku budovnia rapportu, začnú vás nasledovať.​

Všetky vyššie spomenuté techniky by mali byť prejavom rapportu a nie bodom, na ktorý sa máte počas konverzácie sústrediť.

Nesnažte sa pri komunikácii s ľuďmi cvičiť NLP aerobic a nehádžte na nich svoje techniky. Uvoľnite sa, buďte v momente tu a teraz a pracujte s tým, čo tam je.

Čo robiť namiesto zrkadlenia?​

Zrkadlenie a iné neverbálne techniky nemusíte ničím vymeniť. Majú svoju podstatu, efektivitu a miesto.

Otázka je: Ako ich robiť.

Kľúčové je, v akom stave robíte cross matching a používate klientove hot words (slová, ktoré klient v rozhovore zvýrazňuje).

Ak sa chcete naučiť techniku prirodzeného rapportu a zistiť, čo robiť ešte pred tým, ako s niekým začnete rozhovor, stiahnite si moju nahrávku nižšie, kde vás prevediem technikou: Zastavenie sveta, ktorá vystrelí vašu charizmu na nový level.

O autorovi

Martin Lajprík je medzinárodne certifikovaný hypnoterapeut a pomocou hypnózy ukazuje ľuďom, ako jednoducho meniť svoje myslenie. Sledujte jeho pravidelné vlogy na youtube a ak máte záujem o terapiu, kontaktujte ho správou >

  • Patrícia píše:

    Martin, to je perfektný článok, ďakujem ti zaň, bye bye

  • Ľuboš píše:

    Aj mne sa to veľmi páči a mohlo by toho byť viac.
    Ja som aj svojim deťom pri vstupe do zamestnania zdôrazňoval, že nie sú až tak dôležité ich vedomosti, ale reč tela a správanie.
    Nadviazanie neverbálnej komunikácie, týmto účinným spôsobom, ako si predviedol.

    Aj pri tom spôsobe platí porekadlo, že nie je dôležité veľa hovoriť, ale veľa povedať.
    Akože ten pohľad a tú synchronizáciu dvoch bytosti, nedokáže nahradiť milión slov.
    Je to jednoduché, zrozumiteľné a perfektne povedané, Martin.

  • Igor píše:

    Dobrý čánok, užitočný, mohol si si však túto vetu odpustiť 🙂

    (Žiadna ľudská bytosť sa nenechá vtlačiť do procesu budovania rapportu.)

    Dík 🙂

  • Igor píše:

    Dobrý článok, užitočný, mohol si si však túto vetu odpustiť 🙂

    (Žiadna ľudská bytosť sa nenechá vtlačiť do procesu budovania rapportu.)

    Dík 🙂

  • Igor píše:

    Ludsky mozog vie perfektne spracovavat zapor … hm…. koho mozog? Skus pozriet par studii, co sa stane s clovekom, ktoreho „mozog“ zlyhava v perfektnom spracovani zaporu … Tak ako rapport, aj zapor je umenie pouzivat.

  • Igor píše:

    Zapor v komunikacii (verbalny, neverbalny) je velka a zial zatial malo preskumana tema. Hej, je dobre vediet co, ako, kedy, robit aj nerobit. Pri amnezii je to jedno, kedze klient zabudne 🙂

    Kdeze sme sa to dostali od rapportu, cez generalizovanie, zapor az po amneziu :)))

    • Myslel som to tak, že keď sa pýtaš negatívne položenú otázku, človek má tendenciu zabudnúť na celý jav, na ktorý bola položená otázka(aspoň podľa tej štúdie). To znie, celkom zaujímavo, ale ešte neviem presne ako to otestujem. Čo myslíš neverbálnym záporom?

      • Igor píše:

        Neverbalnym zaporom myslim viac menej incongruentnu komunikaciu.
        Priklad:
        Ak niekto povie „Ja som pozitivny clovek“ a kruti pritom hlavou na znak NIE.

  • Zuzana píše:

    Clanok ma zaujal, ale kde najdem tu nahravku prosim? Vdaka za odpoveď.

  • >