Motivácia – kedy funguje a kedy nie

Ak vám osobná efektivita nie je ľahostajná, musíte vedieť, ako sa motivovať.

Prečo?

Pretože dosiahnutie vecí, ktoré stoja za to vyžaduje vytrvalosť. A práve tá sa bez motivácie hľadá len ťažko.

V tomto článku nájdete zhrnutie toho, čo pri motivácii funguje a čomu sa radšej vyhnúť.


More...

OBSAH

kapitola 1:

Základná motivačná stratégia


Základná motivačná stratégia sa zaoberá tým, ako naše myslenie vytvára motiváciu.

V prípade, že vám práca na vašom cieli vyvoláva príjemné predstavy, ste na dobrej ceste.

Samozrejme, tento model má aj značné limity, takže poďme na to.

Základná motivačná stratégia

Čo robia v hlavé tí, ktorí s motiváciou nemajú problém


Skúste si to samy. Nepotrebujete toho veľa na to, aby ste boli motivovaní. Nasledujte tieto kroky:

Začnite s cieľom v mysli


Začnite s cieľom v mysli

Motivačná stratégia 1

Krok 1: Predstavte si, že ste už dosiahli to, čo chcete. Určite máte nejaký cieľ, ktorý stojí za to. Predstavte si, aké to bude, keď tento cieľ dosiahnete. Začnite na neho myslieť a vytvorte si v hlave jeho predstavu.

Asociácia


Asociácia

Motivačná stratégia 2

Krok 2: Aké pocity vo vás vyvoláva táto predstava? (Celkom pozitívne, všakže?) Upravte túto predstavu tak, aby boli tieto príjemné pocity ešte výraznejšie.

Čo ak dodáte tejto predstave viac farieb? Zväčšíte ju? Prežijete ju naplno? Pridáte hudbu? Upravte svoju predstavu tak, aby vo vás rezonovala a vyvolávala veľmi príjemné emócie (o tom by ciele a sny mali byť, nie?)

Kotvenie


Kotvenie

Motivačná stratégia 3

Krok 3: Zapamätajte si tieto pocity a držte ich vo svojom tele. S týmito pocitmi si predstavte veci, ktoré viete, že vás budú posúvať bližšie k vášmu cieľu. 

Uvedomte si, že s každou aktivitou, ktorú urobíte smerom k cieľu sa váš cieľ bude približovať a vy sa budete cítiť stále lepšie.

Týmto cvičením sme preniesli príjemné pocity dosiahnutých cieľov na samotné činnosti, ktoré nás k nim dovedú.

No a ak sa cítite príjemne pri pomyslení na to, čo treba spraviť, máte motiváciu.

Ale..

Napriek tomu, že tento model je fajn a nemám nič proti Robetovi Diltsovi, príde mi ako navoňaná zdochlina.

Osobne si naozaj nemyslím, že zo všetkého sa dá vytvoriť nejaká stratégia, ktorú sa môže ktokoľvek naučiť (sorry všetkým NLP Practitioners a Masters).

Navyše, ak potrebujete použiť motivačnú techniku vždy, keď sa chcete pustiť do práce .. asi nemáte ten správny cieľ.

kapitola 2:

Kedy vám motivácia nepomôže


Pradoxne vtedy, keď ju budete najviac potrebovať. 

Pretože ak viete, že je niečo potrebné spraviť a nechce sa vám do toho, nie je to problém motivácie.

Môžete si pustiť motivačnú prednášku a so zaťatými zubami cez to prejsť. Váš problém to však nevyrieši.

Kedy vám motivácia nepomôže

Nesnažte sa plytvať motiváciou na zbytočnosti


Predstavme si situáciu:

Vašou úlohou je umyť riad, ktorý dva týždne odpočíval v dreze.

Hneď ako sa na neho pozriete, nabehne vám husia koža a v hlave začnete nadávať.

Ale nemusíte sa ničoho báť! Použijete techniku z prvej kapitoly a spomeniete si, že keď umyjete riad budete na seba hrdý. (to je asi najlepší cieľ, ktorý ma s umývaním riadu napadol)

Postupujete podľa návodu a za malú chvíľu už umývate riad s celkom OK pocitom.

Znamená to, že vám táto motivácia vydrží už naveky?

Odpoveď vie každý z vás. Prídu ďalšie riady a vy budete musieť znova zbierať odhodlanie na to, aby ste sa do toho pustili. Dôvodom je:

Ak daná aktivita nie je napojená na vaše vyššie hodnoty, motivácia na ňu nebude fungovať!

V praxi to znamená, že pokiaľ vo svojom vnútri naozaj neveríte, že umývanie riadu z vás urobí lepšieho človeka, motivácia sa bude hľadať len veľmi ťažko.

Umývanie riadu jednoducho pre vás nie je niečo, čo by sa dotýkalo vašich vyšších hodnôt.

(Tento príklad nebude platiť pre každého - u žien je poriadok často vyššia hodnota než manžel. Ide mi tu o demonštrovanie princípu - je jedno či sa bavíme o umývaní riadu, alebo chodení do práce.)

kapitola 3:

Ako hodnoty ovplyvňujú motiváciu


Každý z nás ich pozná. Činnosti, ktoré "musíme" urobiť a neznášame ich.

Rutinné záležitosti, ktoré nám do života nič nedajú a len nám berú čas.

Toto sú presne tie veci, ktoré sa nedotýkajú žiadnych našich hodnôt.

Hodnoty a motivácia

Nemusíte byť motivovaní na to, aby ste nič nerobili


Ako je možné, že sa neviete dokopať do upratania svojej skrine, ale nemáte problém pozerať pól hodinu do mobilu.

Evidentne na niektoré činnosti motiváciu nepotrebujeme.

Niektoré veci skrátka robíme len tak - nerozmýšľame nad nimi a len ich rutinne robíme (niektorí ľudia takto žijú celý život).

Je teda evidentné, že na to, aby sme niečo spravili, nepotrebujeme motiváciu!

Ak budete každý deň pár hodín sedieť pri telke a prejedať sa čipsami s kolou môžete dosiahnuť úžasné zmeny!

Cieľavedome neberiete kilá tuku, zdvihnete hladiny cholesterolu a konečne dosiahnete cukrovku!

To nie je málo na demotivovaného jedinca!

Jednoducho motivácia nie je jediný spôsob ako veci dotiahnuť do konca. 

Ak sa vám do niečoho nechce, nepracujte na motivácii. Namiesto toho sa naučte pracovať s "negatívnymi" emóciami ako: nuda, strach, iritácia, odpor a pod.

Aký je rozdiel medzi motiváciou a absenciou nechute


Prítomnosť motivácie


Motiváciu nájdete pri činnostiach, ktoré smerujú k veľkému zisku a zdanlivému uspokojeniu.


Práca vám ide od ruky, nemusíte sa presviedčať - urobíte aj niečo navyše, pretože chcete.


Vyhovárať sa je ťažké, pretože by ste vtedy išli samy proti sebe.

Absencia nechute


Nechce sa vám ísť vyzdvihnúť deti zo škôlky, no aj tak idete, pretože musíte.


Nechce sa vám pripravovať jedlo, no keďže nie je nikto, kto by vám ho spravil, nakoniec sa do toho pustíte.


Nechce sa vám ísť na oslavu, ale idete, pretože je to kamarát.

Ako môžete vidieť, väčšinu života nežijeme vo vysoko motivovaných stavoch. Práve naopak.

Motivácia prichádza sama od seba v momentoch, keď stojíme pred veľkými výzvami. Môžete sa ju snažiť napodobniť, no nikdy to nebude to pravé orechové.

Nestrácajte čas napodobňovaním a vyvolávaním motivácie a radšej sa naučte robiť veci, aj keď sa vám veľmi nechce.

kapitola 4:

Nové zvyky moderného motivátora


Na to, aby ste boli efektívni nepotrebujete DOSTAŤ motiváciu - potrebujete sa ZBAVIŤ neužitočných zvykov v myslení.

Našťastie je vaša myseľ plastická a vy ju viete kultivovať.

Pestujte tie správne zvyky a motiváciu ani nebudete potrebovať.

motivátor

Koniec motivačných tréningov?


Asi ste už pochopili, že to, čo sa vám snažím povedať je, že motivácia je preceňovaná.

To, či niečo urobíte, alebo nie nezáleží len od vašej motivácie. V hre je mnoho iných faktorov, takže ak ste sa doteraz vyhovárali na nedostatok motivácie, prestaňte.

rocket

Ak motivácia neprichádza sama od seba, asi nie ste na tej správnej lodi. Radšej zmeňte kurz plavby a venujte sa veciam, na ktoré sa nepotrebujete motivovať.


Ak vás nič na svete nebaví a nemotivuje, čo na tom? Možno za pár rokov už nebudú vysmiati a motivovaní ľudia v kurze a konečne príde vaša chvíľa.


Napredovať vo svojom osobnom aj profesnom živote môžete, či už máte motiváciu, alebo nie.

Ak sa teda chcete naučiť lepšie pracovať so svojim stavom a zvládať aj veci, do ktorých sa vám nechce, nasledujte tieto cvičenia:

1

Posúvajte hranicu nepríjemného

Otužovanie, vytrvalostný beh, crossfit. To je len pár z vecí, ktorým som sa venoval. Všetky rozširovali moju komfortnú zónu a posúvali hranicu nepríjemného.


Nie, naozaj nemusíte byť motivovaní na to, aby ste išli plávať do ľadovej vody - viete si na to však zvyknúť.

2

(Ne)počúvajte svoje výhovorky

Všimnite si, akými výhovorkami a dôvodmi sa odhovárate od aktivity. Naučte sa ich pozorovať a neskočte im hneď na lep!


Ak si poviete vo svojej hlave otráveným hlasom sugesciu: "Óooch bože, mne sa táák nechce," nemôžete sa čudovať, že sa vám nebude chcieť.


Pokiaľ si však viete všimnúť (tón hlasu, slová, tempo) tejto sugescie, viete ich meniť, experimentovať s nimi a hlavne ich nebrať tak vážne. 

3

Začnite v malom

Pokiaľ máte na stole vec, ktorú odkladáte 3 mesiace, nepúšťajte sa do nej. To by bolo už priveľké premáhanie a to svoju myseľ učiť nemusíte.


Namiesto toho začnite s drobnosťami, ktoré až tak nebolia. ALE ROBTE ICH KONZISTENTNE!


Po čase budete tieto drobnosti robiť už automaticky .. a vtedy je na čase pomaly zdvíhať latku.

Takže toľko odo mňa. Aké sú vaše postrehy? Čo si vy myslíte o motivácii? Podeľte sa v komentároch, rád sa nechám inšpirovať.

O autorovi

Martin Lajprík je medzinárodne certifikovaný hypnoterapeut a pomocou hypnózy ukazuje ľuďom, ako jednoducho meniť svoje myslenie. Sledujte jeho pravidelné vlogy na youtube a ak máte záujem o terapiu, kontaktujte ho správou >

>