Načo je vám strach

Hovorí sa, že strach vždy plní nejaký účel. Mal by nás chrániť pred nerozvážnymi hlúposťami a starať sa tak o naše bezpečie.

Tieto tvrdenia sú populárne v self-help priemysle a majú zabezpečiť lepšie prijatie nášho strachu.

Je to ale naozaj pravda?

More...

Keď na teba vyskočí tiger

Predstav si, že si sa stratil v pralese. Snažíš sa predrať hustým porastom a zrazu za sebou zacítiš cudzí pohľad. Otočíš sa a zistíš, že si pozeráš do očí s veľkou mačičkou z pralesa.

Vtedy je úplne na mieste mať strach, pretože ti zachráni život!

Ale keď chceš niečo dosiahnuť, musíš sa mu postaviť ..

.. a takto nejako by pokračovala motivačná prednáška o bohatstve, úspechu, zvádzaní, prekonávaní strachu (doplňte čokoľvek).

lightbulb-o

Strach je častá téma, pretože sa týka taker každého z nás. Snaha o prekonanie a vymanenie sa zo strachu je však často nevhodná stratégia. Existujú aj iné alternatívy práce so strachom.

Načo je vám strach?

Ak ste už niekedy boli v život ohrozujúcej situácii viete, že motivačné reči o tigroch z pralesa sú len rozprávky.

Každý človek, ktorý sa ocitol v kritickej vám totiž o strachu hovoriť vôbec nebude.

quote-left

Všetko sa udialo veľmi rýchlo a ja som konal automaticky. Akoby kontrolu prebral nejaký autopilot vo mne a ja som len pozoroval, čo sa deje, skoro ako v spomalenom filme.

Podobné tvrdenia budete počuť od ľudí, ktorí reálne boli v ohrození života. Myšlienky na strach sú v týchto situáciách ojedinelé a prakticky nemožné.

Napriek tomu, že presne nevieme, čo sa deje keď je mozog vystavený život ohrozujúcej situácii, odborníci sa zhodli na nasledovnom postupe.

01

Sympatický nervový systém preberá kontrolu

Adrenalín a noradrenalín začína masívne prúdiť vo vašom krvnom obehu. Dôsledkom je zrýchlený dych a tep. Krv sa presúva do najväčších svalových partií tak, aby boli pripravené na boj.


02

Míňajú sa vám zásoby glukózy a tuku

Aktivovaný sympatický systém, ktorý vás pripravuje na boj spaľuje glukózu a zásoby tuku. Primitívnejšia časť mozgu - limbický systém preberá kontrolu od viac vyvinutého predného laloku. Vaše myslenie sa stáva menej logickým a viac pudovým.


03

Po čase sa rovnováha vráti naspäť

Keď nebezpečná situácia pominie, znova sa aktivuje predný lalok mozgu a logické myslenie sa znova vracia.

Keď bojujete o život, necítite strach. Váš mozog funguje pudovo a nepresne. Odohráva sa boj a vaša myseľ bojuje za každú cenu. 

Tento proces pekne ilustrujú zdokumentované prípady, kedy účastníci diskotéky začali hasiť požiar alkoholom. Účastníci simulovanej požiarnej evakuácie zase sedeli vo svojich autách, aj keď sa na nich valil hustý dym.

Vo všeobecnosti je najviac zranení a úmrtí v rizikových situáciách spôsobených zlým úsudkom a iracionálnym správaním.

Strach teda nemá veľkú pridanú hodnotu v život ohrozujúcich situáciách. Načo nám teda je? A čo robiť, keď ho dostaneme?

Čo robiť namiesto strachu?

Ak sa niekedy dostanete do situácie, v ktorej musíte bojovať o prežitie, vaše šance si zvýšite, ak rozhýbete svoj predný lalok a zapojíte logiku.

Ak sa stratíte v lese, najlepšie čo pre seba môžete urobiť, je sadnúť si a zobrať si pauzu na zváženie situácie.

Keď sa na to pozriete logicky, zistíte, že na Slovensku prakticky nie je možné sa stratiť. Ak sa vydáte jedným smerom a nebudete ho meniť, veľmi rýcho narazíte na stopy civilizácie.

Predstavený strach

V dnešnej dobe sa skôr stratíte v administratívnej budove, než v lese a preto sa aj povaha nášho strachu mení. 

Omnoho častejšie zažívame predstavený strach - to znamená strach z vecí, ktoré sa odohrávajú len v našej predstavivosti.

  • arrow-right
    Čo ak sa na mňa budú všetci pozerať a ja nebudem vedieť čo mám povedať?
  • arrow-right
    Čo ak tam budú samí noví ľudia a ja tam budem úplne opustená?
  • arrow-right
    Čo ak do mňa narazí auto? Ľudia dnes nedávajú pozor a cesty sú nebezpečné.
  • arrow-right
    Je 10:01 a dcéra mala byť doma pred minútou. Čo ak je mŕtva?

Tieto myšlienky vyvolávajú strach, napriek tomu, že na neho nie je žiaden dôvod. Telo reaguje však podobne ako pri reálnej život ohrozujúcej situácii.

Adrenalín stúpa, logiku vyhodíte von oknom a nelogické rozhodnutia, ktoré celú situáciu ešte zhoršia na seba nenechajú dlho čakať.

Mohli by ste preto začať zvažovať myšlienku, že strach vám nijako nepomáha.

Práca so strachom

Ja som veľký fanúšik práce so strachom. Toto slovné spojenie vyjadruje totiž všetko, čo potrebujete. Potrebujete pracovať so strachom.

Nie ho zahnať, nie prelomiť, nie odohnať alebo sa ho báť. So strachom potrebujete pracovať!

Strach totiž príde. Nič dobré vám neprinesie, takže vám nezostáva nič iné ako ho prijať a naučiť sa s ním pracovať.

A čo myslím tým pracovať? Nižšie máte môj 3P ťahák, ktorý môžete skúsiť, keď vás nabudúce strach opäť navštívi.

Pauza a logika

Spomaľ strach

Krok 1: Zastavte sa. Ako prvé si zoberte chvíľu pauzu a zapojte svoj predný lalok. Ste človek - nemusíte fungovať na svojom starom opičom mozgu. Spýtajte sa, čo sa to vlatne deje. (S veľkou pravdepodobnosťou len myslíte na blbosti - katastrofické scénáre vo svojej hlave.)

Pomenujte emóciu

Pomenuj strach

Krok 2: Pomenujte to, čo sa odoháva vo vašom tele. Dajte tomu pocitu konkrétne pomenovanie. Keď zistíte, že to, čo sa odohráva je len úzkosť, alebo neistota, môžete si taktiež uvedomiť, že nezomierate. Buďte presní a vypestujte si slovnú zásobu na rôzne druhy pocitov.

Pozorujte

Pozoruj strach

Krok 3: Nechajte tomu pocitu priestor. Nesnažte sa ho zbaviť. Nesnažte sa ho prebiť. Nechajte ho tak a dajte mu priestor. Keď so svojim strachom nebudete bojovať, jeho intenzita sa dramaticky zmení a nebude už tak problematický.

Krok 4 je neoficálny a znie: TRÉNING. Nečakajte, že zmeny prídu zo dňa na deň. Trénujte, zlepšujte sa, zdieľajte a lajkujte!

O autorovi

Martin Lajprík je medzinárodne certifikovaný hypnoterapeut a pomocou hypnózy ukazuje ľuďom, ako jednoducho meniť svoje myslenie. Spojiť sa s ním môžete na Facebooku a v prípade otázok ho kontaktujte tu >