Ovládajú ma stavy úzkosti. Ako si viem pomôcť?

​Poznáte ten pocit, keď vám stiahne hrdlo, nevládzete sa zhlboka nadýchnuť a myseľ pracuje pri vysokých otáčkach? Stavy úzkosti navštevujú každého z nás. Vďaka evolučnej psychológii vieme, že nám v pravekých dobách pomáhali prežiť.

V súčasnosti nám však neutíchajúci strach spôsobuje chorobu, tzv. generalizovanú úzkostnú poruchu. Ako je to možné a prečo nás úzkosť sprevádza aj keď už nežijeme v jaskyniach?

More...

Generalizovaná úzkostná porucha

Podľa DSM 

  • minimálne 6 mesiacov trvajúce stavy úzkosti z rôznych situácii
  • nekontrolované pociťovanie strachu a depresie

Podľa psychológie vnímania

  • pociťovanie napätia, strachu a úzkosti prevažnú časť dňa
  • nadmerné preťažovanie sa spôsobujúce neustály strach súvisiacim so všetkým, čo sa deje okolo

​Kde majú korene stavy úzkosti?

Možno bude pre vás prekvapujúce, keď vám poviem, že človek sa drvivú väčšinu času na Zemi strachoval. My, ľudia, sme ako biologický druh boli veľa rokov na spodných priečkach potravinového reťazca.

Bolo veľmi pravdepodobné, že sa staneme pochúťkou nejakej krvilačnej potvory. Preto sa náš mozog neustále udržiaval v strehu.  

​Tvrdý osemhodinový spánok by bol pre pravekého človeka luxus, ktorý by ho mohol stáť život. Preto sa mozog rozhodol nevypínať a dávať pozor na okolie a dianie v ňom.

Dva najčastejšie prejavy generalizovanej úzkostnej poruchy sú neschopnosť tvrdo spať a relaxovať. Kúsky skladačky začínajú do seba zapadať.

Hoci sme sa dostali na vrchol potravinového reťazca stále nedokážeme vypnúť svoju myseľ. Čoho sa však neustále strachujeme, keď  od nás niet väčšieho a mocnejšieho tvora na Zemi?

​Deti, šéfovia, účty a podobní predátori

​Dnes žijeme vo vyspelej civilizácii. Naďalej sú tu však skryté hrozby.

Nestále bojujeme o prežitie i keď úplne odlišným spôsobom. 

Z krvilačných šeliem sa stali šéfovia v kravatách, ktorí síce nepoužívajú ako zbraň obrovské hrôzostrašné zuby, ale oháňajú sa výkonnosťou našej práce.

Stavy úzkosti už nemáme z toho, že nemáme, čo jesť, ale z obavy, že sa nevyrovnáme očakávaniam.

Bojíme sa, že naše deti nebudú žiť na dostatočnej úrovni alebo, že tento mesiac nezaplatíme účet za elektrinu.

Keď nás budú neustále znepokojovať veci okolo nás, niečo sa zmení natrvalo. Mozog sa naučí na túto novú nerovnováhu a odštartuje sa k zemi klesajúca špirála.

Únikový východ

Ľudom trpiacim generalizovanou úzkostnou poruchou spôsobujú starosti aj situácie a veci, ktoré si bežný človek vôbec nevšíma. O chronickej poruche hovoríme vtedy, keď väčšinu vašich dní prežívate v strachu a napätí, i keď vám nehrozí nejaké vážne nebezpečenstvo.

Stres

Ak sa chcete cítiť lepšie, prezradím vám dva dôležité kroky, vďaka ktorým si môžete začať postupne otvárať svoj únikový východ zo sveta úzkosti:

1

Začnite sa pýtať otázku AKO?

Zabudnite na otázky typu:

  • Prečo sa to deje mne?
  • Kedy sa to začalo?
  • Čo sa mi v detstve stalo, že mám tieto problémy?

Ak aj nájdete prapodstatu svojho strachu, potom čo? Zázračne to samo od seba prejde?

S veľkou pravdepodobnosťou nie. Preto ak si chcete poradiť s úzkosťou, potrebujete sa v prvom rade naučiť s ňou pracovať.

Úzkosť je väčšinou spojená s myslením na budúcnosť. Nie sme schopný vidieť našu reálnu budúcnosť a preto si ju zvyčajne dokresľujeme rôznymi fantazijnými predstavami.

Keď chcete zlepšiť prežívanie úzkosti, najskôr odhaľte, ako tieto pochody v nás priebehajú. Treba si položiť otázky typu "Čo si hovorím vo svojej hlave tesne predtým, ako začnem cítiť úzkosť?" alebo "Akým spôsobom si to hovorím - rýchlo, pomaly, uvoľnene alebo vystresovane?".

2

Trénujte svoju myseľ

Keď prežívate záchvat úzkosti je už na akékoľvek techniky neskoro. 

Spolupracovať so svojou mysľou musíte, keď je v dobrom stave. Využite chvíľe, v ktorých sa cítite ako tak v poriadku - na tréning.

Začnite trénovať svoju koncentráciu s jednoduchými cvičeniami.

Pozorujte svoj dych, naučte sa jednoduchú autohypnotický relaxáciu.

Napíšte do google mindfulness, zaraďte prechádzky v prírode a počítajte koľko krokov urobíte na jeden nádych a výdych.

Pozrite si nižšie moje video: Ako poraziť strach a pochopíte, prečo vás z čista jasna prepadá strach.

O autorovi

Martin Lajprík je medzinárodne certifikovaný hypnoterapeut a pomocou hypnózy ukazuje ľuďom, ako jednoducho meniť svoje myslenie. Sledujte jeho pravidelné vlogy na youtube a ak máte záujem o terapiu, kontaktujte ho správou >

>