Nepriestrelná taktika na zvládanie kritiky

Každý z nás ho pozná. Človeka, ktorý vie nájsť problém na každé riešenie, a ktorého kritické poznámky vedia pekne rozvíriť hladiny našej kľudnej mysle.

Ako si poradiť s večne nespokojným kritikom a neprísť o nervy?

Princípy konverzačnej hypnózy vám pomôžu dostať kriticky zameraný rozhovor na správnu cestu.

Ingrediencie kritika​

Človek, ktorý kritizuje sa naučil pozerať na veci problémovou optikou. Funguje z tzv. problémového rámca, alebo rámca zlyhania.

To znamená, že v hlave kritika dominuje otázka: Čo sa môže pokaziť?​

More...

Snílek sa oproti kritikovi pohybuje vo svete možností a realista zasa vo svete výsledkov. ​(pre viac informácií pozri Strategies of Genius od Roberta Diltsa)

Z hľadiska lingvistiky je najväčším problémom pri kritike to, že je vyjadrená vo forme príliš všeobecných úsudkov:

  • ​Tvoje riešenie je zložité.
  • Tento nápad sa nedá zrealizovať.
  • Si hlúpy, ak si myslíš, že to dokážeš.
  • Táto diskusia sa neuberá dobrým smerom.

Problémom pri týchto vyjadreniach je, že vyvolávajú jednostrannú odpoveď. Buď dáte kritikovi za pravdu: "Áno, máš pravdu, tento nápad sa nedá zrealizovať," alebo mu oponujete: "Nie, nemáš pravdu, môj nápad je dobrý."

Toto je dôvod, prečo kritika vyvoláva ​protichdné reakcie a pri nesúhlase automaticky vedie ku konfliktu.

Martin, takže mi chceš povedať, že sa s tým treba zmieriť a naučiť sa to tolerovať?

Vôbec nie, potrebujete sa len naučiť obratne narábať s jazykom a hlavne pochopiť kritiku aj z druhej strany.

Na stope pozitívnemu úmyslu​

Kritik vám s najväčšou pravdepodobnosťou nepovie, že ​chce byť vyrovnaný, bohatý a zdravý. Namiesto toho bude hovoriť o tom, ako sa chce vyhnúť stresu, neprísť o peniaze a neochorieť.

To, že sa kritik vyjadruje negatívne a snaží sa veciam vyhnúť ešte neznamená, že za jeho slovami nie je pozitívny úmysel.

Vašou úlohou je kritikovi pomôcť objaviť tento pozitívny úmysel.​

Ako na to?

Zoberme si za príklad tvrdenie: Toto je strata času!

Položte si otázku: Čo človek získa​, keď nebude strácať čas?

Odpoveď: Ak nestrácam čas, získam ​čas a energiu navyše.

Pozitívnym úmyslom pôvodného tvrdenia je teda snaha o efektivitu a správne využitie času a energie. ​

Ak pri konverzácii budete pamätať na to, že za negatívnymi tvrdeniami kritika je pozitívny úmysel, získavate nadhľad a emocionálny odstup.

Aby bola konverzácia konštruktívna aj kritik sám si potrebuje uvedomiť svoje pozitívne úmysly.

Skrotenie kritiky​

Vašou prvou úlohou je premeniť negatívne kritické výroky na pozitívne. 

​Vaša reakcia na kritiku môže vyzerať napríklad takto:

Kritik: Tvoje riešenie Martin, je príliš zložité!​

Ja: ​Ok, keď sa ti toto zdá príliš zložité, aké riešenie by si chcel ty?

Kritik: Také, čo sa dá zrealizovať v čo najkratšom čase.​

Ja: Ahá a čo tým získame, ak to zrealizujeme v čo najkratšom čase?

Kritik: Ušetríme tým peniaze a čas, ktorý príliš nemáme.​

Odkrytím pozitívneho úmyslu konečne získavame informácie, s ktorými sa dá pracovať. To, že bol môj nápad príliš zložitý síce nikomu nepomohlo, no vedel som ho využiť ako mostík k pozitívnemu úmyslu.

​V momente, keď mi je jasné, čo kritik vlastne chce (šetriť čas), konverzácia sa môže posunúť do oblasti hľadania riešení.

Otázky na pozitívny úmysel

Kladením tých správnych otázok vytiahnete pozitívny úmysel na svetlo sveta.

Napríklad: Tento plán nie je vôbec dobrý! (x = tento plán)

Odpovedajte na kritiku jednou z nasledovných otázok:

  • Keď (x) je to, čo nechceš, čo v takom prípade chceš? 
  • Čo ti to dá, ak sa vyhneme (x)?
  • Čo získaš, keď sa vyhneš (x)?

Hľadajme riešenia

V momente, keď poznáme pozitívny úmysel, ktorý bol zahrabaný v negativite kritka, môžeme ho obrátiť na otázku.

Predpokladajme, že položením otázky: "Čo získaš, keď sa vyhneme tomuto plánu​?" sme dostali odpoveď:

​Keď sa vyhneme tomuto plánu, budeme mať istotu, že neprídeme o peniaze!

Stačí toto tvrdenie zmeniť na otázku, a ste hneď na novej ceste:

Ako teda upraviť náš plán, aby sme šetrili peniaze?

Otázky, ktoré sa začínajú príslovkou ako dávajú priestor názorom a riešeniam. Otázka, ktorá sa začína slovom AKO je to, kam sa chcete pri debate s kritikom dostať.

Kritika: Tento nápad nebude nikdy fungovať!

Môžeme transformovať na:​

Ako by sa dal tento nápad využiť?


Je to príliš drahé!

Môžeme transformovať na:​

Ako to urobiť tak, aby sme si to mohli dovoliť?


Toto nie je reálne!

Môžeme transformovať na:​

Aké kroky musíme urobiť na to, aby sa to dalo zrealizovať?

Vidíte ten rozdiel? Nikomu neberiete slobodu, ani názor. Nikoho neurážate, ani nedemotivujete. Jednoduchou otázkou, ktorá začína slovom ako dávate priestor pre vznik nových možností a posúvate diskusu tým správnym smerom.

​Kritik sa necíti ohrozený a jeho názor je braný do úvahy. Odkrytím pozitívneho úmyslu sa mení pohľad aj samotného kritika a otázka ako posiela jeho myslenie do ríše hľadania možností.

Hovoríte si, aké geniálne a jednoduché? Tak to začnite skúšať!

Možno prídete na to, že nie vždy je to jednoduché a naše emócie sú rýchlejšie než hľadanie pozitívneho úmyslu.

Vytrvajte a trénujte.

Kritici potrebujú pomoc s nastavením tej správnej optiky, takže keď to zvládnete, môžete si pripísať bod za ďalší dobrý skutok.

Tu je teda sumár toho, ako na to:

Krok 1.​

Prijmite kritiku s chladnou hlavou a položte otázku na pozitívny úmysel.​

(čo ti to dá? čo v takom prípade chceš? čo tým získaš?)​

Krok 2.​

Zakomponujte pozitívny úmysel do AKO otázky.

(Ako môže fungovať môj návrh a zároveň plniť tvoj pozitívny úmysel?) 

O autorovi

Martin Lajprík je medzinárodne certifikovaný hypnoterapeut a pomocou hypnózy ukazuje ľuďom, ako jednoducho meniť svoje myslenie. Sledujte jeho pravidelné vlogy na youtube a ak máte záujem o terapiu, kontaktujte ho správou >

  • john píše:

    Tento návod – hľadať pozitívny zámer za kritikou vie byt užitočné riešenie. Pokladať ho za ultimátny je pekne povedané naivné a v mnohých kontextoch kontraproduktívne. Kritikov hádžeš do jedného vreca, bez ohľadu na ich skúsenosti a schopnosti. Podľa teba majú kritici „problémovo nastavenú optiku“. Často je opak pravdou, problémovo nastavenú optiku majú tí čo sú kritizovaní, obzvlášť tí menej skúsení, menej schopní, tí ktorí nevedia čo znamená feedback.

    • John, kritkom je v článku označovaný človek, ktorý vyjadruje kritiku v generalizovaných a negatívne formulovaných vetách, ktoré sú uvedené v príkladoch.

      V texte používam slovo kritik pre označenie komunikačného štýlu, nie identity, skúseností alebo charakteru človeka. Kritik = to, akým štýlom komunikuje.

      Nesúhlasím s tvojou kritikou, že je naivné považovať tento návod za ultimátny. Ultimátny, teda podstatný, základný a definitívny tento návod je, pretože nech už má kritik akékoľvek skúsenosti, s týmto postupom vieš jeho kritiku premeniť na výsledok a z kritika sa tak stáva poradca.

      Súhlasím s tebou, že hlavne zamestnanci majú problémovo nastavenú optiku a stávajú sa kritikmi – pri novom návrhu len povedia: „To sa nedá“ a to je presne to, čo opisujem v článku.

      Tí, ktorí majú zase viac skúseností a nadanie by ale mali poznať rozdiel medzi tým, čo znamená feedback a kritika, aby im pomohli konštruktívne hľadať riešenia a nie len oplácať rovnakou kartou.

  • john píše:

    Aj môj predchádzajúci komentár považujem za kritiku článku, presnejšie – kritizujem, že tento návod je ultimátny (Ultimátny, teda podstatný, základný a definitívny ).
    Keby bol ultimátny, použiješ tvoj návod v odpovedi a demonštruješ jeho ultimátnosť priamo.
    PS: tri z tvojich príkladov v článku sú napriek tvojej odpovedi pozitívne formulované (Tvoje riešenie je zložité, Toto je strata času! Je to príliš drahé!)

    • John, to, že je niečo podstatné ma ešte žiadnym spôsobom nezävazuje k tomu, aby som to použil. Tento návod môže byť ultimátnym aj bez toho, aby som ho použil pri komunikácii s tebou. Každý ma slobodnú vôľu a môže sa rozhodnúť, takže tvoj pokus o vyvrátenie ultimátnosti tohto postupu je založený na chybných premisách. V jednej vete si totiž dal do kauzality dva fakty, ktoré spolu vôbec nesúvisia (ultimátnosť návodu a moje rozhodnutia).

      Tvrdenia sú negatívne formulované v tomto zmysle:

      Toto je strata času (negatívne) > Buďme efektívni a šetrime čas (pozitívne)
      Tvoje riešenie je zložité (negatívne) > Poďme nájsť jednoduché riešenie (pozitívne)
      Je to príliš drahé (negatívne) > Za svoje peniaze chcem získať čo najväčšiu hodnotu (pozitívne)

      Máš ešte nejaké ďalšie veci, ktorým z článku nerozumieš a môžem ti s nimi pomôcť?

  • john píše:

    Ďakujem, áno, ešte niečomu nerozumiem.
    Snažím sa použiť tvoj návod na môj prvý komentár a nedarí sa mi sformulovať správnu otázku. Vieš mi pomôcť pls?

  • john píše:

    Ďakujem za ochotu,
    Pokladať tento návod za ultimátny je naivné

    • No problem..

      Pokladať tento návod za ultimátny je naivné >> Ako by sme mali nazvať tento návod, aby to nevyznelo naivne? (používam prvú možnosť z článku – keď x nie je to, čo chceš, čo v takom prípade chceš?)

      Budem rád aj za odpoveď konkrétne na túto otázku.

  • john píše:

    Hm… vymeniť slovíčko ultimatívny za efektívny.

    Ako si poradiť s kritikou: efektívny návod

    🙂

  • john píše:

    Čo tým získame? Napríklad gramaticky správny názov.
    (slovo ultimátny neexistuje v oficiálnej slovenčine, ak hej, poprosím zdroj)

    🙂

  • john píše:

    Dík za fajn diskusiu, prajem pekný deň 🙂

  • slavomir.ivancik píše:

    Pekne a príkladné zvládnutie kritiky Martin 🙂

  • mark píše:

    Myslím že Johnovi šlo práve o to aby Martin ukázal zvládnutie kritikovej komunikácie. Trošku mi vadí tiež slovko kritik, pretože trebárs kritické myslenie je v tejto dobe dosť dôležité.

  • >