Ako vám pomôže meditácia zdolávať problémy?

Koľkokrát v živote ste už skúšali meditovať? Stavím sa, že nie raz. A koľkokrát ste s tým aj skončili? Opäť, stavím sa, že nie raz. Kde je problém?

Dnes sa pozriem trochu bližšie na to, o čom vlastne meditácia je a v akom je vzťahu s hypnózou. Zároveň vám prezradím, prečo ľudia nedokážu v meditácii vytrvať napriek tomu, že podľa tibetského mnícha Mingyura Rinpoche-ho meditovať môžeme kedykoľvek a kdekoľvek.

Meditácia a tzv. sebapoznanie (self-awareness) sa stali pojmami našej doby. Mnoho známych ľudí si začalo uvedomovať pozitívne efekty meditácie vo svojom vlastnom živote, a tak o tom aj radi hovoria. Dôsledkom toho je, že aj bežní ľudia sa začínajú venovať tomuto cvičeniu mysle.

Meditácia v číslach​

​Tim Ferriss, svetoznámy autor a tvorca podcastov, práve vydáva knihu s názvom Tools of Titans. Ide o zhrnutie toho najlepšieho z dvoch rokov rozhovorov so zaujímavými ľuďmi z rôznych oblastí.

Vo zverejnenej úvodnej kapitole okrem iného píše, že “viac ako 80% respondentov sa denne venuje nejakej forme meditácie.”

Mnohí sa púšťajú do duchovných cvičení, skúšajú rôzne spôsoby a metódy, ako sa čo najlepšie ponoriť do seba samého. Problém ale je, že nie každému to ide. Prečítate si, ako na to, ale stále sa neviete dostať do požadovaného stavu a časom to vzdávate. Chyba je totiž už v základnom ponímaní meditácie.

More...

Nebráňte myšlienkam voľne plynúť

Je veľkým omylom myslieť si, že meditácia znamená „nemyslieť na nič“. Akokoľvek sa budete snažiť potlačiť myšlienky, ktoré vám prichádzajú do hlavy, nepôjde to. Bude to ešte horšie. To, na čo sa nechcete sústrediť, vám bude prichádzať v rôznych podobách stále častejšie.

Každý je individuálny, každý má svoje metódy, každý skúša niečo iné. A čo platí na jedného, nemusí platiť aj pre vás. Preto mnohí meditáciu vzdávajú po troch, piatich, desiatich pokusoch.

Akonáhle nadobudnete pocit, že nedokážete vypnúť myseľ, stráca to pre vás zmysel a nevidíte dôvod pokračovať.

Pritom v skutočnosti neexistuje správna metóda, neexistuje jeden jediný spôsob, ako dostať myseľ do stavu „beztiaže“.

Nejde o to, aby ste sedeli v tichej miestnosti s prekríženými nohami, vypli hlavu a nechali sa unášať nevedomosťou. Meditovať môžete kdekoľvek, kedykoľvek, akokoľvek – pri plávaní, pri chôdzi, v autobuse, pred spánkom.

Nesnažte sa pri meditácii blokovať myšlienky, ktoré vám vyplávajú na povrch. Nechajte ich plynúť, nech prichádzajú a odchádzajú. 

A môže sa stať, že zrazu dostanete odpovede na otázky, ktoré ste už dlho nosili v sebe. Tieto odpovede môžu byť vedomé aj nevedomé, kedy si ich priamo neuvedomíte, len sa niečo vo vašom živote zmení.

Aký je rozdiel medzi meditáciou a hypnózou?

Hypnóza a meditácia nemajú od seba ďaleko, aj keď nejde o to isté. Rovnako ako pri meditácii, ani pri hypnóze neplatí, že ide o stav, kedy človek nemyslí.

Myseľ nevieme vypnúť. Tak ako pri hypnóze, aj pri meditácii myseľ využívame. Či už ide o koncentráciu, predstavivosť, sugesciu, alebo mantru, jednotlivé techniky sa môžu veľmi podobať.

Rozdiel je v motivácii. V hypnóze chceme prísť k psychologickému vhľadu, alebo zmene. Meníme sa a dosahujeme to, čo chceme. Meditácia tieto zmeny nevylučuje, no jej ciele presahujú bežné zmeny správania, alebo myslenia. 

Meditáciou chceme našu myseľ oslobodiť a pochopiť, ako realita okolo nás funguje. A práve tu môže byť dobrým pomocníkom hypnóza, ktorá pomocou hypnotických fenoménov ukazuje, ako sa tvorí podstata reality v našej hlave.

Ak ste zmätený a stále medzi meditáciou a hypnózou nevidíte rozdiel, možno to potrebujete zažiť, aby ste pochopili. Alebo sa môžete riadiť tým, čo hovorí Stephen Gilligan, ktorý hovorí:

" Aký je rozdiel medzi meditáciou a hypnózou? Rozdielna kultúra. "

K hypnóze ​máme bližšie než by sme čakali

Hypnotické fenomény prežívame neustále. Myseľ nám dáva rôzne sugescie a my ich počúvame. Otázka ale je, aké tie sugescie sú. Ak si niečo opakujete niekoľko mesiacov či dokonca rokov, skôr či neskôr to myseľ pustí dnu a bude to mať na vás skutočný vyplyv. Platí to tak pre negatívne, ako aj pozitívne sugescie.

Obrazne povedané, hypnóza otvára dvere k novému mysleniu.

Ľudia sa prostredníctvom nej učia, ako ovplyvňovať samých seba, ako si poradiť s negatívnymi sugesciami, a naopak, ako dostať do hlavy tie pozitívne. Hypnóza má teda v konečnom dôsledku iný cieľ ako meditácia, ale obe nám pomáhajú oslobodiť sa od našich myšlienok.

Ako to vyzerá v praxi?

Keď sa nabudúce dostanete do nejakej nepríjemnej alebo problémovej situácie, skúste sa na chvíľu zastaviť a zamyslieť. Spýtajte sa samých seba:

"Čo sa to tu teraz deje?”

Porozmýšľajte nad odpoveďou, a potom si položte ďalšiu otázku.

"Je to naozaj tak alebo je to len môj názor?"

Keď si uvedomíte, že ide len o váš názor, vedzte, že to môžete zmeniť, ak chcete.

"Chcem to takto alebo by som to chcel zmeniť?"

Je dôležité si však uvedomiť, že tu hovorím o menších, bežných ťažkostiach či postojoch, nie komplexných a náročných problémoch vyplývajúcich zo skúseností a identity každého z nás. 

Pri niektorých problémoch si môžete klásť akékoľvek otázky, no nič nepomôže. Vtedy je potrebný zásah zvonku, pretože niekto iný môže vidieť veci, ktoré si vy sami len ťažko uvedomujete.

Na svojich sedeniach pracujem aj s pozitívnymi sugesciami, ktoré vedú k trvalej zmene. Pri tom sa ale nesnažím iba vyriešiť problém, s ktorým za mnou ľudia prichádzajú. Snažíme sa spoločne pracovať na tom, aby si problémy, ktoré neskôr prídu, dokázali vyriešiť oni sami, bez mojej pomoci.

Ak vás téma hypnózy, meditácie a pozitívnych sugescií zaujíma, alebo máte nejaký problém, s ktorým by ste potrebovali poradiť, sledujte môj blog tranzformácia.sk alebo ma rovno kontaktujte.

O autorovi

Martin Lajprík je medzinárodne certifikovaný hypnoterapeut a pomocou hypnózy ukazuje ľuďom, ako jednoducho meniť svoje myslenie. Sledujte jeho pravidelné vlogy na youtube a ak máte záujem o terapiu, kontaktujte ho správou >

>