Sila komunikácie v jednom slove

Na konci článku o konverzačnej hypnóze som vám sľúbil, že si povieme niečo o jej konkrétnych praktikách. O tom, čo to je konverzačná hypnóza, kto ju využíva, ale aj o konkrétnych pojmoch ako napríklad dvojitá slučka alebo tzv. implikácia sa dočítate na tomto linku.

Dnes nebudem vymenovávať a popisovať jednotlivé praktiky a postupy. To všetko nájdete na internete. Na tomto blogu by som sa rád venoval veciam hlbšie, a preto sa zameriame iba na dva konkrétne príklady konverzačnej hypnózy.

Sugescia je všade okolo nás

Konverzačaná hypnóza predstavuje komunikáciu s ľuďmi tak, aby ste vyvolávali efekty, ktoré sú zdanlivo mimo ich vedomého vnímania. Inak povedané, ako ovplyvňovať ľudí tak, aby si neuvedomovali, že sú ovplyvňvaní.

Na prvý pohľad to môže vyzerať ako premyslený plán na ovládnutie ľudstva. Ako námet na scenár alebo román by to aj šlo, no realita je oveľa jednoduchšia. Konverzačná hypnóza je všade okolo nás.

More...

Každý deň sme niekým v našom okolí ovplyvňovaní a nie vždy sme schopní rozpoznávať prečo. Je veľmi ťažké si uvedomiť, či nás ovplyvnilo to, čo človek povedal, ako je človek oblečený, tón hlasu, alebo niečo iné.

V každej konverzácii predkladá jedna strana tej druhej istú formu sugescie. Ide o návrhy, ktoré druhý človek môže prijať bez toho, aby nad nimi vedome rozmýšľal.

Stačí, keď niekto povie správne slovo tým správnym tónom, vás sa to dotkne na citlivom mieste a zareagujete úplne spontánne. Bez toho, aby ste sa na to pripravovali či očakávali to. To je hypnotická reakcia.

Sila slova potvrdená štúdiou

Ľudia v bežnej konverzácii často využívajú konverzačnú hypnózu bez toho, že by si to uvedomovali. Veľmi jednoduchým príkladom je slovo, ktoré v konverzácii využívame veľmi často. Ide o jeden zo spojovacích výrazov, a síce výraz "pretože".

Silu tohto slova potvrdila už v roku 1978 štúdia, ktorú viedol profesor Ellen Langer z Harvardu. Štúdia bola veľmi jednoduchá a jej princíp spočíval v tom, že k radu ľudí, ktorí čakali na kopírku (áno, kopírku – nezabudnite, 70-te roky), prišiel človek a povedal jednu z troch viet:

1. Prepáčte, mám 5 strán, ktoré potrebujem okopírovať. Môžem použiť kopírku?
2. Prepáčte, mám 5 strán. Môžem použiť kopírku, pretože musím urobiť tieto kópie?
3. Prepáčte, mám 5 strán. Môžem použiť kopírku, pretože sa ponáhľam?

Prvá možnosť bola bez slova „pretože“, druhá so slovami "pretože“ a „musím“ a posledná, tretia obsahovala slovo „pretože“, aj slovo „ponáhľam“. Aké boli výsledky?

Keď človek nepoužil slovo pretože, 60% ľudí ho pustilo pred seba. Keď použil slová "pretože“ a „musím", 93% ľudí ho pustilo, a v prípade spojenia "pretože sa ponáhľam" mu cestu uvoľnilo až 94% ľudí. Ako je to možné?

Naša podvedomá myseľ nefunguje logicky, ale iba na základe tzv. plauzibility, čiže dôveryhodnosti či hodnovernosti. Ak niečo znie dôveryhodne, naše podvedomé procesy sa nechávajú „unášať prúdom“ a podvedomiu to dáva zmysel. Správne použitie slova "pretože" s dobrými dôvodmi vedú k efektívnej komunikácii.

Yes Set

Ak by sme chceli tento efekt potiahnuť ešte ďalej, môžeme zapojiť praktiku konverzačnej hypnózy s názvom Yes Set. Vo voľnom preklade môžeme hovoriť o tzv. Áno kaskáde, prípadne Áno zostave.

Pozrime sa na modelovú situáciu. Prídete si kúpiť auto, predajca vás sprevádza po predajni a ukazuje vám jednotlivé modely. Vy sa pristavíte pri športovom aute a len tak mimochodom spomeniete, ako sa vám páči dizajn toho auta a ako dobre má spravené airbagy.

A tak predajca tieto informácie môže využiť strategicky, keď je ten správny čas obchod uzavrieť:

„Všimol som si, že na tom športovom aute sa vám páčili airbagy, však?“

„Mhm.“

"A tak je asi pre vás bezpečnosť pri jazde dosť dôležitá."

"Tak to rozhodne​ áno, veď mám rodinu."

„Chápem a určite chcete auto, ktoré bude aj dobre vyzerať, nie?“

„To by bolo ideálne.“

„V tom prípade máme asi víťaza. (Ukazuje na vybrané auto a čaká na vašu reakciu.) “

„Určite.“

„Pozrieme sa teda na to, aké výhody môžete získať pri financovaní tohto auta?“

„Môžme.“

Aj keď je tento príklad veľmi zjednodušená forma yes setu, každému je asi jasné o čo išlo. Predajca kládol rad za radom otázky, na ktoré vedel, že budete odpovedať–verbálne či neveráblne–áno.

Vaša myseľ sa tak dostala do akéhosi automatického stavu, kedy hovorí áno. A preto odpoveď áno, na poslednú otázku vyzerala ako dôveryhdná odpoveď.

Spojenie dvoch princípov

Skúsme posunúť štúdiu s kopírkou o kúsok ďalej. Čo ak by ste prišli k tým ľuďom v rade, začali by ste s na nich hovoriť s tým, že by ste úmyselne využiívali obe spomenuté techniky? Ako by to vyzeralo?

„Dobrý deň, pani, vy tu tiež čakáte na kopírku, však?“

„Áno.“

„A vidím že toho máte celkom dosť v rukách.“

"Mhm."​

Mohol by som vás o niečo poprosiť?

"Mohli."​

„Ja mám len týchto 5 strán, ktoré potrebujem okopírovať. Môžete ma pustiť, pretože sa veľmi ponáhľam?“

Aj keď zatiaľ na to nie je štúdia, je pravdepodobné, že z tých 94% by sme sa posunuli o pár percent vyššie. A to len spojením dvoch princípov konverzačnej hypnótzy – slova „pretože“ a Yes Set-u.

Ale, ako som už viackrát spomínal, všetko záleží od toho, ako človek tento „koktejl“ využíva a aké má úmysly. Rovnako je dôležitý spôsob, ako tieto slová hovorí. V konečnom dôsledku sú aj tieto slová len akousi polevou na tom pomyselnom koláči efektívnej konverzácie.

V konverzačnej hypnóze nejde len o to, skladať dokopy nejaké jazykové vzorce a balamutiť ľudí. Môže to niekedy zabrať, ale nikdy to nebude dlhodobo.

Pokiaľ chcete dosahovať dlhodobé zmeny a skutočne pomôcť ľuďom, je nevyhnutné sústrediť sa na omnoho hlbšie princípy. A práve im sa budeme venovať aj na našej stránke Tranzformacia.sk. Ak vás to zaujíma a nechcete prísť o niečo dôležité, nezabudnite sa prihlásiť na náš odber noviniek.

O autorovi

Martin Lajprík je medzinárodne certifikovaný hypnoterapeut a pomocou hypnózy ukazuje ľuďom, ako jednoducho meniť svoje myslenie. Sledujte jeho pravidelné vlogy na youtube a ak máte záujem o terapiu, kontaktujte ho správou >

  • Maintain the spectacular work !! Lovin‘ it! http://tinyurl.com/j7a425c

  • Magdaléna píše:

    Ja osobne si myslím, že všetko je postavené na danom charaktere každého človeka, aj terapeuta. Každý človek je ovládateľný slovom, prejavom, preto vždy dávam veľký pozor ako komunikujem s ľuďmi. Ľudia dokážu vycítiť moje vnútorné pozitívne cítenie. Myslím si, že najväčšiu úlohu v našich životoch hrá čestný charakter človeka. Niekto to dokáže vycítiť a niekto nie a práve tento typ človeka bez rozlišovacej schopnosti je najviac ovládateľný. Negatívnu cielenú manipuláciu pokladám za niečo neprípustné a bezcharakterné. Dnes sme ovplyvňovaní rôznymi manipuláciami a preto sa stráca rozlišovacia schopnosť niektorých jedincov. Je mi z toho smutno, ale sú tu aj odborníci ktorí to uvedú na správnu mieru. Pozorne som si prečítala a pozrela Vaše videa a myslím si, že ľudia, ktorí sa obrátia na Vás sú hlavne v odborných a charakterných Vašich rukách, ktoré im pomôžu vyriešiť ich problémy.

    • Ďakujem Magdaléna, súhlasím s vami. Každý človek má za ušami dva obrovské satelity, ktoré veľmi jemne rozlišujú správanie a úmysly druhých ľudí. To ale neznamená, že každý človek ich aj používa 🙂 a ako hovoríte, v dnešnej dobe je informácií toľko, že chytiť ten správny kanál nie je vždy najjednoduchšie..

  • >