Kde sa berie negatívne myslenie?

Nikto z nás sa nenarodil s negatívnym myslením. Keď ste ako dieťa spadli, rozplakali ste sa. Užili ste si moment bolesti a potom? Potom ste začali znova chodiť.

Je ťažké predstaviť si lezúňa, ktorý odmieta chodiť, pretože:

"Je to na mňa príliš ťažké. Ja nebudem typ na chodenie."​

Nie, ak máte dve zdravé nohy, chodiť ste sa naučili. Výhovorky prišli až potom.

More...

Kto je zodpovedný za negatívne myslenie?

" Ja si nemyslím, že by tento plán mohol fungovať."

"Z mojich doterajších skúseností viem už teraz povedať, že to nevyjde."

"Môj názor je, že tento návrh je úplný nezmysel."

"Prečo sa ten človek správa čudne? Určite mi chce ublížiť."​

​Ešte raz si prečítajte predchádzajúce vety. Všimli ste si, aké kúzelné slovíčka sa v nich opakujú?

Ja, môj, mne, moje atd.. slová, ktoré používame takmer v každej vete.

Ale zamyslite sa, kto je to JA?

Je to vaše telo? Alebo myseľ? Kto ste to vy? Skúsenosti, alebo názory druhých?

​Keď si začnete pokladať túto otázku, postupne vylúčite mnoho možností. Nakoniec prídete na to, že vaše ja sú v podstate len príbehy, ktoré si o sebe rozprávate.

Za každou vašou vetou, problémom, alebo šťastím je nejaký príbeh. Príbeh o vašom j​a a o tom, čo sa mu prihodilo. 

Za svoj život ste ​nazbierali mnoho príbehov. Niektoré boli dojemné, iné tragické a ďalšie zasa radostné. Všetky tieto príbehy tvoria to, čomu hovoríte ja. 

Suveníry z minulosti

Ale, vaše ja toho na práci až tak veľa nemá. Väčšinu času chce mať len pravdu a cítiť sa dobre.

Prečo?

  • Pretože (ja) som to už zažil
  • Pretože v minulosti to tak bolo. (Ja som presvedčený o tom, že to tak bolo)
  • Pretože som to (ja) už skúšal a nešlo to.
  • Pretože nemáš pravdu. (To znamená, že ja mám pravdu.)
  • Pretože takto sa to nerobí. (Pretože ja si myslím, že sa to tak nerobí)

Naše neomylné ja sa rado prihlási o slovo napríklad vtedy, keď sa hádate. 

​Ak sa hádate s niekým druhým môže vám to narobiť zlé vzťahy.

Ak sa hádate sami so sebou, môže vám to zničiť život.

Každá snehová vločka je jedinečná

A veľa ľudí je presvedčených o tom, že sú snehové vločky. Ako zistiť, či patríte medzi nich? Otestujte sa! 

Ako by ste zareagovali?

Máte problém s hanblivosťou. Navštívite odborníka a ten od vás chce, aby ste pri svojom budúcom verejnom prejave prvých 20 sekúnd úmyselne koktali:

  • jasné! Proste to spravíte a nebudete o tom polemizovať. Veď horšie už to nebude.
  • Nie ste si istý, či to bude fungovať. Nepozdáva sa vám to a pravdepodobne začínate hľadať výhovorky, prečo to nespraviť.

Neviete osloviť druhé pohlavie. Máte strach z odmietnutia a neviete nadviazať rozhovor. Odborník vás naučí, čo presne povedať a vyšle vás to otestovať. Vyskúšate to a funguje to! Síce ste sa spotili, cítili ste nervozitu, ale rozprávali ste sa. 

  • Vaše prvé myšlienky sú: Super! Funguje to! Prekonal/a som to. Odteraz na sebe pracujem a budem sa vystavovať takýmto novým situáciám stále viac. Proste hotovo!
  • Vaše prvé myšlienky sú: Áno, fungovalo to, ale .. akoby som to nebol/a ja. Mal/a som pocit, že sa na niečo hrám. Hovoriť naučené frázy.. no neviem či je to cesta pre mňa.

Problém je, že si neviete udržať vzťah a nakoniec sa to všetko pokazí. Opakuje sa vám to stále dokola. Odborník vám povie: Áno, tento prípad dôverne poznám. Tu je riešenie: Začnite randiť s tým kamarátom o ktorého nemáte  vôbec záujem, ale on vám stále nadbieha. Zvolajte mu a choďte spolu na večeru.

  • Ok, idem na to. Síce ma nepriťahuje, ale ak to pomôže, tak to proste spravím a uvidíme čo sa stane. Zdvihnete telefón a v ten večer idete na večeru.
  • S ním na večeru? Veď mu budem dávať plané nádeje. A ako mi to pomôže s mojimi vzťahmi? Ja potrebujem pracovať na zvládaní svojich emócií a nie randiť.

​Všetky uvedené úlohy sú z mojej praxe. Niektoré boli splnené a iné nie. Tie, ktoré boli splnené fungovali. Ak ste mali viac prvých odpovedí, pravdepodobne až tak nelipnete na svojom JA.

Ak ste sa našli skôr v druhých tvrdeniach, vaše JA je dôležitejšie ako nové skúsenosti. A to je škoda. Ak by ste vedeli vyskúšať nové veci, aj napriek tomu, že o nich nie ste úplne presvedčení​ zmenili by ste sa.

A s každou zmenou sa zmenia aj vaše problémy a silné stránky. Spomeňte si na to nabudúce, keď budete polemizovať nad tým, či je toto riešenie to pravé pre vás.

  • Spomeňte si na to v momente, keď by ste mali povedať: "prepáč," ale necítite to tak.
  • Spomeňte si na to, keď vás bude chcieť niekto objať, ale vy zrovna na to nemáte náladu.
  • Spomeňte si na to, keď na vás bude niekto slovne útočiť a vy si budete v duchu hovoriť: "Toto si predsa ku mne nemá čo dovoľovať!"

Kto vie? Nakoniec možno zmeníte svoj život k nepoznaniu.​

O autorovi

Martin Lajprík je medzinárodne certifikovaný hypnoterapeut a pomocou hypnózy ukazuje ľuďom, ako jednoducho meniť svoje myslenie. Spojiť sa s ním môžete na Facebooku a v prípade otázok ho kontaktujte tu >

Odpovedať 1 komentár

Ľuboš Kravec - pred 5 dňami Odpovedať

Nekritizujem, pýtam sa!
Čo tak oddeliť predhovor od nahrávky?
Tie nahrávky si ukladám a všimol som si, že ak sa k niektorej vrátim, tak ten predhovor mi proste vadí.
A zrejme preto, lebo ho už poznám, keď si tú vedenú hypnózu zopakujem po sebe viackrát.

Odpovedať: