Žiarlenie a láska?

Žiarlenie je niečo, s čím máme skúsenosti pravdepodobne všetci. 

„Kto nežiarli, nemiluje"

Neviem, či súhlasíte s tým citátom, ak sa však pozrieme naň bližšie, uvidíme dva extrémy.

Na jednom konci sú extrémne, až chorobne žiarliví. Dokážu ísť ráno o tretej skontrolovať partnera, či je tam kde má byť, neustále kontrolovať mobil, facebook, dennodenne robiť scény, hádky, skrátka celé zle.

Na druhom konci sú ľudia, o ktorých človek povie, že proste nežiarlia. Znamená to že nemilujú, alebo milujú a plne dôverujú svojim partnerom?

Oba extrémy platia ako pre mužov, tak pre ženy.

More...

Vedci z rôznych univerzít, ktorí študujú ľudské správania, sa pozreli na žiarlenie.


Mladistvých aj dospelých formou rôznych dotazníkov študovali a prišli na zaujímavé fakty.

Žiarlenie, je oveľa menej o láske a oveľa viac o sebaúcte a sebadô​​​​​​​​​​vere.

Žiarlenie sa vyskytovalo viac u ľudí, ktorí vyhľadávali samotu a čo je dôležitejšie,  u ľudí, ktorých sebaúcta a sebadôvera boli na veľmi nízkych úrovniach. Bežne o sebe hovorili "ja som nič, nikto", "nezaslúži si ma", "nie som dosť dobrý/á".

Ktorý typ žiarlivca ste?

Salámista

Vôbec nežiarli - sebaúctu a sebadôveru má na vysokej úrovni. Mínusom tohto typu je zriedkavý pocit, že si je Vami partner až príliš istý a chýba vo vzťahu "iskierka".

Vyrovnaný

Príležitostne žiarli - tento typ sa z času na čas spýta svojho parnera "s kým si bola na káve?". Ak ste tento typ, pogratulujte si, zdravo žiarlite 🙂

Besný pes

Chorobne žiarli - "kontroluje" svojho partnera kde sa dá, scény a hádky sú na dennom poriadku, sebadôvera a sebaúcta sú na veľmi nízkych úrovniach. Nepotrebuje dôvod na nedôveru, jednoducho si ho vymyslí.

Čo robiť, ak je váš partner prehnane žiarlivý?

Uvedomte si, že Váš partner si neverí a je si sám sebou neistý. Sústreďte svoje činy nato, aby Váš partner mal pocit sebaúcty a sebadôvery. Spýtajte sa seba otázku "Čo môžem urobiť, aby pocítil/a, že si ho vážim, že jej dôverujem?".

"Nie je to láska, kto je slepý, ale žiarlivosť"    - Lawrence Durrellt

Pochváľte partnera za pripravené jedlo, pochváľte ako vyzerá, povedzte. že ste radi že ho máte, povedzte "ďakujem" za niečo , čo bežne robí pre Vás, využite každú príležitosť, ktorú život prináša, aby ste dali partnerovi pocítiť, že je rešpektovaný/á. Výskumy ukázali, že stačia dve, až tri vety denne, ktoré smerujú na pochvalu, alebo poďakovanie partnerovi nato, aby boli vzťahy zdravšie.

Čo robiť, ak prehnane žiarlite?

Čo robiť ak je Vaša myseľ opantaná žiarlivostnými myšlienkami "Kde a s kým je a čo robí?"

Je niekoľko krokov, ktoré môžete urobiť:

  1. Pracujte na sebe, na svojej sebadôvere a sebaúcte. Napíšte si zoznam, vašich schopností, čo robíte často, v čom ste dobrí, čo robíte často pre partnera? Napíšte si zoznam hodnôt, čo si na sebe vážite aj nevážite. Zdieľajte tieto zoznamy s partnerom a porozprávajte sa o nich. Zakaždým, keď urobíte niečo zo zoznamu, Vaša sebaúcta a sebahodnota sa zvýši
  2. Rozvíjajte svoje schopnosti, ktoré už máte a naučte sa aj niečo nové. Tancovať, variť, nový jazyk, hypnotizovať ľudí, možnosti sú obmedzené len Vašou predstavivosťou 🙂 Nové schopnosti automaticky zvyšujú sebadôveru aj sebaúctu
  3. Robte to, čo robia ľudia, ktorí zdravo žiarlia. Dôverujú sebe, aj svojmu partnerovi, vážia si jeden druhého a rešpektujú sa
  4. Dva až tri krát denne pochváľte, alebo poďakujte partnerovi za niečo

"Niekedy je žiarlenie opodstatnené: Ak mal partner aférku a podviedol Vašu dôveru, to je závažný problém. 

Ak žiarlite, pretože ste vo vzťahu s niekým, kto sa neusiluje o monogamiu, zatiaľ čo vy áno, potom Váš pocit žiarlenia môže byť dobrým dôvodom opustiť tento vzťah a vyhľadať niekoho, pre koho je monogamia dôležitá.

Ale ak ste žiarlivý kvôli "hlúpostiam", neprejavujete lásku, prejavujete svoje vlastné neistoty."

Gwendolyn Seidman Ph D.


O autorovi

Igor Guriš študuje konverzačnú hypnózu a NLP. V praxi asistuje ľuďom s rôznymi zdravotnými ťažkosťami, špeciálne v oblasti emócii, vzťahov a komunikácii. Kontaktovať ho môžete emailom nlpkonzultacie@gmail.com

>